تجهیزات تصویربرداری, تجهیزات دندانپزشکی

راهنمای خرید سیستم اشعه ایکس داخل دهانی دیجیتال

تصویربرداری دیجیتال رادیوگرافی داخل دهانی دندانپزشکی

 

تصویربرداری دیجیتال، مدرن ترین روش رادیوگرافی داخل دهانی و جایگرین استفاده از فیلم های اشعه ایکس است. مهمترین علت کاربرد این روش قابلیت مشاهده تصویر بصورت فوری و بدون نیاز به فیلم است. از این فناوری برای تشخیص، برنامه ریزی و ارزیابی عملیات مورد نظر پزشک استفاده می شود. این سیستم ها عموما از یک سنسور یا صفحه تصویربرداری، سیستم تولید اشعه ایکس، نرم افزار کامپیوتری برای ذخیره و پردازش تصاویر، سخت افزار اتصال سیستم به کامپیوتر و چاپگر تشکیل شده اند.

بطور خلاصه علت های استفاده از سیستم اشعه ایکس داخل دهانی دیجیتال عبارتند از:

صرفه جویی زمان با ثبت سریعتر عکس و بدون پردازش تصویر

بهبود کیفیت بوسیله تصاویر با وضوح بالا

برقراری ارتباط بهتر با نمایش تصاویر بزرگتر برای بیماران

کاهش قرار گیری در معرض اشعه برای بیماران

ذخیره سازی و اشتراک گذاری تصاویر آسان تر

قابلیت های تشخیصی پیشرفته بوسیله فناوری پردازش تصویر

رادیوگرافی داخل دهانی چیست؟

چرا بهتر است که از سیستم اشعه ایکس دیجیتال استفاده کنیم؟

قبل از بررسی و انتخاب سیستم اشعه ایکس داخل دهانی دیجیتال مناسب حوزه تخصصی خود، شایسته است که با علل قدرت و توانایی این سیستم نسبت به فیلم های اشعه ایکس سنتی بیشتر آشنا شوید:

  1. تابش کمتر

یکی از مهمترین مزایای اشعه ایکس دیجیتال این مورد میباشد. در این سیستم سنسورها برای آشکارسازی تصویر، نیاز به تابش کمتری از طرف ژنراتور اشعه ایکس دارند. در مقایسه با فیلم دندانپزشکی، با توجه به تنظیمات اکسپوز، میزان تابش اشعه می تواند تا 90 درصد کاهش یابد.

  1. اکسپوز

اشعه ایکس دیجیتال سرعت بالایی در آشکارسازی تصویر دارد. در نتیجه در این روش نیاز به استفاده از مواد شیمیایی برای ظهور فیلم نیست. بعلاوه دیگر وقتی برای نگهداری از سیستم ظهور و آماده شدن عکس اتلاف نخواهد شد.

  1. ذخیره سازی

فیلم اشعه ایکس باید در محلی ذخیره شود و در نتیجه یک فضای فیزیکی را اشغال می کند. علاوه بر این ، این فیلم ها ممکن است به مرور زمان آسیب دیده و تخریب شوند. در مقابل برای ذخیره سازی تصاویر سیستم اشعه ایکس دیجیتال ، یک هارد دیسک، فضای نامحدودی را در اختیار قرار می دهد. با ایجاد پرونده های دیجیتالی در کامپیوتر امکان تخریب فیزیکی اطلاعات و تصاویر کاملا برطرف می شود.

  1. دسترسی

با ذخیره سازی تصاویر اشعه ایکس در رایانه، امکان دسترسی آنها بطور همزمان برای چند نفر فراهم آورده خواهد شد. به این ترتیب حتی در حین عکس برداری توسط دستیار نیز امکان بررسی تصاویر برای پزشک در محلی دیگر برقرار است.

  1. بیماران

امروزه بیماران بیش از گذشته در معرض تابش اشعه ایکس هستند. عکس برداری سی تی اسکن بیمارستان، سیستم های غربالگری فرودگاه و … افراد را متاثر کرده است. در این سیستم علاوه بر کاهش مقدار تابش اشعه ، امکان دیدن تصاویر در صفحات بزرگتر برای بیمار نیز فراهم می شود.

  1. تشخیص

اشعه ایکس دیجیتال می تواند وضوح تصویر بیشتری نسبت به فیلم ارائه دهد. در بیشترسیستم ها می توانید کنتراست را نیز تنظیم کنید. با این عمل تصاویر برای بافت های سخت یا نرم با ویژگی های متفاوت بهینه خواهد شد و وجود احتمالی پوسیدگی نیز قابل تشخیص خواهد بود.

  1. بازگشت سرمایه

با استفاده از اشعه ایکس دیجیتال هزینه های مربوط به تهیه فیلم ، نگهداری دستگاه ظهور و ثبوت و یا خرید مواد شیمیایی از بین خواهد رفت. طبق محاسبات انجام شده و با توجه به مزایای این سیستم، تنها در طی چند ماه هزینه پرداختی آن تامین می شود.

رادیوگرافی داخل دهانی

عواملی که باید برای خرید سیستم دیجیتال اشعه ایکس داخل دهانی به آن توجه شود:

  1. نوع سنسور

اشعه ایکس دیجیتال دارای سنسورهایی بسیار شبیه به دوربینهای دیجیتال است که از آشکارسازهای CMOS یا CCD استفاده می کند. کیفیت تصویر معمولاً تحت تأثیر نوع فناوری سنسور قرار نمی گیرد.

  1. پردازش تصویر

نرم افزار همراه با سنسور باید قابلیت پردازش اساسی تصویر را داشته باشد. این پردازش ها شامل بهبود کیفیت، کنتراست، روشنایی، زوم کردن، واضح سازی لبه ها و … تصویر می شود. این موارد در بیشتر مواقع تنها با یک کلیک یا یک دکمه در دسترس قرار می گیرند.

  1. نرم افزار مدیریت عملیات

نرم افزار تصویربرداری باید با نرم افزار مدیریت عملیات فعلی شما سازگار باشد. این سازگاری به هر صورتی که هست باید قبل از خرید بررسی شود. همچنین امکان اندازه گیری فواصل و زوایا، مدیریت مجموعه داده ها، ذخیره کردن و بازیابی تصاویر بصورت فایل استاندارد  و قابل چاپ را داشته باشد.

  1. وضوح

اغلب سنسورها در مقایسه با فیلم، تصاویر را با دو برابر وضوح بیشتر نمایش می دهند. وضوح حسگرهای مختلف اشعه ایکس دیجیتال در مدل های مختلف بر اساس سایه های خاکستری، مگاپیکسل یا جفت های خط در میلی متر بیان شده است.

  1. نحوه اتصال سنسورها

نحوه اتصال سنسور باید ساده و مستقیم باشد، مانند استفاده از پورت USB برای اتصال به رایانه. برخی از سنسورهای دیجیتال با یک سیم بطور مستقیم به پورت USB وصل می شوند. یک مدل دیگر به وسیله یک جعبه ضبط واسط اتصال می یابند. در این مدل ها سنسور ابتدا به واسط متصل شده و سپس به کامپیوتر وصل می شود. در این موارد ، فقط به ازای هر سنسور باید یک جعبه خریداری کنید. برخی از جدیدترین سیستم ها همچنین دارای اتصال اترنت یا بی سیم هستند.

  1. نوع تنظیم وضعیت

اکثر سیستم ها دارای انواع مختلفی از مستقر کننده هستند که همه شبیه سبک Rinn هستند. مطمئن شوید که گزینه هایی در دسترس دارید که کارمندان شما قبلاً به کار با آنها عادت کرده اند.

  1. ذخیره سازی تصویر

بیشتر سیستم ها تصاویر را در فرمت اختصاصی ذخیره می کنند ، اما امکان اشتراک گذاری آسان آنها به عنوان انواع فایل های رایج مانند .jpg را نیز ارائه می دهند.

  1. اندازه

باید اندازه سنسور با توجه به اندازه دهان بیمار انتخاب شود.

سوالاتی که در هنگام خرید انواع سیستم های رادیوگرافی داخل دهانی باید بپرسید:

  1. اندازه سنسورهای موجود چقدر است؟
  2. ضمانت سیستم چیست؟
  3. آیا با سیستم عامل رایانه های مطب من سازگار است؟
  4. آیا با سیستم مدیریت عملیات که مطب من استفاده می کند سازگار است؟
  5. آیا برای ذخیره سازی تصویر به سرور اختصاصی نیاز دارم؟
  6. چه نوع آموزشی در مورد این سیستم ها در دسترس است؟
  7. پشتیبانی مشتری چگونه انجام می شود؟
  8. سیستم با چه نوع دستگاه های موقعیت دهنده / نگهدارنده ای کار می کند؟
  9. وضوح سنسور چقدر است؟
  10. نحوه اتصال سنسور به کامپیوتر چگونه است؟ اگر بی سیم یا اترنت باشد ، آیا من زیرساخت سخت افزاری برای پشتیبانی از آن را دارم؟

 

رای اطلاع از محصولات مربوط به تصویربرداری دیجیتال به لینک‌های زیر مراجعه فرمایید:

تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی

سنسور RVG

اسکنر فسفرپلیت PSP

 

منبع:

https://www.dentalcompare.com/125205-Buyers-Guide-Digital-Intraoral-X-ray-Systems/?catid=4348

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *